Friday, January 13, 2012

 

 5 Fakta Tentang Otak Perempuan

Perempuan sering dikatakan sukar untuk difahami. Jadi..jom semak 5 hal tentang perempuan seperti yang terkandung dalam 'livescience'.

1. Perempuan menggemari cabaran diusia matangnya

- Semakin matang seseorang perempuan itu semakin dia menggemari cabaran dan risiko. Bagi mereka, hidup akan rasa sepi dan kosong andai ia terlalu mendatar sahaja. Selain itu perempuan diusia ini juga memiliki keinginan yang kuat untuk melakukan lebih banyak untuk dirinya.

2. Perempuan melaui dua kali " masa remaja"

- Perempuan mengalami dua kali perubahan fizikal dan hormon yang membawa  perubahan kepada suasana hati dan ketidakselesaan secara fizikal. 'Masa remaja' yang kedua kalinya terjadi saat seseorang itu akan memasuki masa menopaus, yang mula terjadi sewaktu usia 43 tahun dan mencapai puncaknya sewaktu usia 47-48 tahun. Umumnya semasa primenoupause seseorang perempuan itu akan mudah berpeluh pada malam hari serta selalu terjadinya perubahan mood.

3. Otak perempuan dipengaruhi oleh kehamilan

- Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American journal Of Neurology tahun 2002, otak perempuan akan 4 peratus merosot selama kehamilan hingga melahirkan. Namun situasi ini akan kembali normal setelah 6 bulan kelahiran.

4. Otak Perempuan berusaha menghindari agresif

- Anne Campbell dari University Durham melalui kajian yang dijalankan mengakui perempuan cenderung untuk menghindari sifat yang agresif kerana memiliki pemikiran jangka panjang. Namun itu bukanlah bererti perempuan tidak memiliki sifat agresif langsung, kerana perempuan boleh jadi agresif dalam cara yang berbeza dan lebih cenderung kepada perdebatan.

5. Otak Perempuan dipengaruhi semasa datang haid

- Perubahan hormon yang terjadi akibat menstruasi juga mempengaruhi otak dan tubuh seseorang perempuan itu, pemikiran, tenaga dan kepekaannya. Bagi kebanyakan perempuan, suasana hatinya akan mencapai titik terburuk saat 12 hingga 24 jam sebelum menstruasi.

0 ulasan:

Post a Comment