Monday, December 17, 2007

kali ini aku nak kongsi pegalaman bersalin aku...dlm kul 12 mlm aku bangun bila perut terasa seperti nak buang air besar..ada lah dalam 3 kali aku ulang alik ke tandas hingga lah jam 2pagi..dalam hati aku dapat rasa yang ini adalah tanda2 dah nak bersalin..tidak seperti anak yang sulung..dulu, hanya sakit perut dan pinggang sahaja,tapi yang kedua ni terasa sakit perut seperti nak buang air pula..bukan setakat sakit perut memulas,tapi sakit perut macam senggugut pun ada juga...aku terus kejutkan my hubby..adusss byk kali kejut,tak bangun2 jugak,nk trgelak ade la..ade ke patut bile aku kejut hubby,dia dengan mata pejam lagi terus ajak aku pegi hospital..tapi hubby tak bangun2 pun,dia terus sambung tido..jenuh juga lah aku kejutkan hubby..bila perut dah tak tahan sakit,aku kejutkan skali lagi,barulah dia bangun..haaa,mula la tergopoh gapah..kemudian aku kejutkan pula mama dengan papa,lepas tu my hubby dengan papa pergi panggil bidan kampung dan nurse,mulanya bidan sampai,dia sentuh kaki yang sejuk dan perut aku dn dia bagitahu aku dah hampir nak brsalin,kemudian nurse pula sampai dengan ambulan,terus nurse check jalan,lepas tu nurse tadi tanya, aku nk brsalin di rumah atau hospital sebab dah 5cm,takut tak sempat sampai hospital je..
dengan lajunya driver bawa ambulan hingga aku terpaksa berpaut kat kerusi sebab jalanraya yag tak berapa rata,biase la bila musim hujan ,jalan pun banyak yang berlubang ,bila dah masuk labour room,sekali lagi nurse check jalan,dah terbuka 7cm,lepas tu terus dia pecahkan ketuban..alhamdulillah,berkat doa dan ayat2 suci yg aku baca,aku tak rasa sakit sangat kali ni,sakit pun biase2 je,kejap2..bila nak dibandingkan brsalin ank sulung dulu,sakitnya bukan main,sakit berpanjangan lak tu,tapi kali ni mudah sahaja aku bersalin,sakit pun kurang,semuanya berkat aku berserah kepada ALLAH,mulut aku tidak putus2 memuji nama ALLAH dan brdoa pada-Nya agar dikurangkan sakit bersalin dan aku berserah dan tawakkal hanya pd-Nya,alhamdulillah,semuanya berjalan dengan lancar,mudah dan selamat..
Untuk anak yang kedua ni aku bersalin seorang diri,my hubby tak masuk sebab nurse cakap aku bersalin senang sangat,mana taknye..masuk labour room kul 4pg,tepat kul 4.48pg,terdengar la tangisan puteriku..maka bermula la hari baru dalam hidupku bersama dua orang cahayamata yang comel-comel belaka...

==================================================================
DALAM PANTANG

hari ni genap 135 hr aku brgelar ibu kpd 2 puteri yg comel lote (org klate ckp).trasa kejap je,lebih2 lg aku brsalin dlm musim banjir ni,sejuk semacam jer..alhamdulillah,sepanjang tmph berpantang ni,aku xde mslh ape2,stakat ni aku pn da berurut,bertungku dengan bidan,ubat pn mkn nga tratur,bdn xde la trasa sakit2,jiran2 yg mai tgk bby pn ckp aku cam bukan org dlm pantang,nmpk sihat semacam jer....haaa,mesti korang nk tau ape aku amalkan...sbnrnye xde ape2 petua pn,mkn pn xde la pantang sgt,cume lepas je aku kuar wad trus g klinik swasta bli ubat utk org brsalin,aku makan ubt tu jer dlm ms smggu,ubt yg hosp bagi xmkn pn..lepas tu mkn lak ubt yg hubby bli nga ubt yg mama bli,alhamdulillah,ubat2 tu semuanya berkesan..
klu diikutkan aku mkn smua dlm pntang ni,nk tau aku mkn pe???br2 ni sppu aku ngidam nk mkn pulut kuning,so mama bt la,aku apa lg,mula2 tkut gak sbb mama ckp nt bengkak urat,tp ble da tertayang2 dpn mata,hentam kromo je la,mula2 aku mkn sgenggam,aiiih sedap la plak,lepas tu sggenggam lg,lgpn aku ni mmg hantu pulut pn,hehehe..faqihah pn suka mkn pulut,sbb tu la muka kami anak branak ni licin semacam jer...hahaha..
aku dlm pantang bkn cam dlm pantang,nk bt cmne aku ni jenis x reti nk dok diam,jln ke hulu k hilir,bangun duduk,nasib baik la ms brsalin luka jahit x byk,klu x....ok la bby aku nk susu lak,nt kita borak lg..salam sayang...
===================================================================

TELATAH BABY BARUKU

Haaaa, ni aku nk citer pasai anak kecikku lak,skg ni umo dia da 15 hr...wah kejap je dah 2 minggu aku bersalin,ye la kalau dah bersalin dalam musim banjir ni apa lagi klu x bangun tido..bangun tido,kejap je lah mlm dan siangnye..kelmarin aku pegi klinik,nk check kuning badan baby,alhamdulillah kuning dah takde,masa mula2 keluar hospital,sempat lah sekali aku dengan baby duk terperap kat klinik desa,jemur dibawah sinaran lampu biru, lepas 2-3 hari p lg klinik,biase la bdk2 zaman skg ni klu x kena demam kuning x sah la...mujur la aku nga my hubby brtindak cepat,my hubby g cr tebu itam nk bg bby minum dn pokok dukug anak nk mandikan bby dn bg minum air ckit..alhamdulillah,sumer da ilang..
korang nk tau x,nur athirah ni kuat nyusu,tp yg herannye lepas je nyusu,terus buang air besar,lepas tu nyusu balik,hik..hik...nyusu lak bukan ckit,klu nyusu badan,2-3 kali gilir kanan kiri br kyg,kdg2 klu x smpt nyusu bdn,aku pam jer,dapat la dlm 4 auns skali..kejap je dia minum da abis satu botol..agaknye dia nk membesar cepat dr kakaknye..aku lak sejak mkn ubt bidan ni,air susu makin byk lak,ade skali aku pam dpt slm 7 auns,byk tuuuu..
time tido lak,xnk tido bwh,kecik2 da pndai nk tido ats riba,nk dodoikan lak tu,ble da tido ats riba,time nk letak bwh,mesti bangun balik,lepas tu merengek2 nk suh ibu dia tepuk2 dn dodoikan balik br la pejam mata...aduiiii manja sgguh anak2 ibu ni...

0 ulasan:

Post a Comment