Sunday, July 13, 2008


Mendukung bayi memerlukan teknik yang betul untuk memastikan bayi dalam keadaan selamat dan mengelak daripada berlaku kecederaan kepada bayi.
Bagi yang pertama kali bergelar ibu bapa mungkin berasa kekok untuk mengangkat seterusnya mendukung bayi. Jika salah cara memegang bayi mungkin akan memberi kecederaan kepada si kecil ini. Sama ada anda menggunakan kain batik atau pendakap, anda perlulah pastikan yang caranya betul dan bayi selesa. Menurut pakar pediatrik, Dr. Roliza Ibrahim, untuk mengendalikan bayi yang masih kecil perlu dilakukan dengan penuh cermat terutama aspek ketika mengangkat dan mendukung bayi. “Bayi perlu dipegang dengan penuh berhati-hati. Ketika ini leher kepala dan anggota badan bayi tidak kuat untuk berdiri sendiri. Otot dan tulangnya belum masih matang dan tidak kuat. Jika tersalah pegang, mungkin bayi mengalami kecederaan seperti terseliuh, kaki tersepit dan kepala terjuntai.
Malah bayi akan menangis apabila berasa tidak selesa apabila cara dukung anda salah,” jelasnya. Ikuti 10 teknik mendukung bayi dengan cara yang betul dan selamat untuk bayi anda. Dukung bayi dalam lengan Posisi berbentuk C iaitu kepala menghadap ke arah anda dan badannya berada di tengah membantu anda dan bayi berinterkasi.Ia posisi yang paling sesuai untuk mendodoikan si kecil dengan selesa. Malah ia juga posisi untuk memudahkan anda memberi penyusuan susu ibu kepadanya. Teknik ini membantu menguatkan otot anggota badannya terutama bahagian tulang belakangnya. Malah dalam posisi ini kepalanya disokong dengan sempurna sekali. Dukung di dada Sesuai untuk bayi yang baru lahir. Posisi ini membuatkan bayi merasa selamat apabila didakap erat di dada ibu. Bayi diampu dengan baik apabila satu tangan diletakkan di bawah punggungnya dan tangan lagi satu bertindak menyokong kepalanya daripada terjuntai.

0 ulasan:

Post a Comment