Monday, May 19, 2008



athirah blaja mrangkak

Jumaat lepas aku half day sbb nk balik kg..x sabar2 rs nk balik jumpe anak2 tersayang..lam kul 4 ptg kami brtolak pulang, hajatnya nk balik awal lg, tp ble da time mkn, kena la mkn dlu, pah kemas pulak..tu yg jd lmbt ckit..pjalanan kali ni mkn ms lama ckit sbb byk kali brhenti, smpai kg aku jam 1 pg, niatnya nk tido umah mertua kt bachok, tp kesian lak hubby mngantuk, aku nk drive pn, sama 2x5 gak ngantuknya, bw keta pn da kanan kiri, mata pn x brape nk celik, terpaksa la singgah kmahang dlu, smpai umah, faqihah da tido lam bilik ngan nenek dia..ble bgn pg, dia ngan senyum simpul dn tergedek2 menerpa ke arah aku dn hubby, dia peluk kami berdua, pahtu mulut mungil dia x henti2 dok crita mcm2..start dr tu la dia langsung x nk berenggang ngan aku...ni la dikatakan anak prempuan, manja sgt ngan ibu dia..si athirah skg ni dok blaja mrangkak, ke depan bleh la 1-2 langkah, yg slebihnya ke belakang..bgn mlm pn x nangis sgt, dok main sorang2, tersengih2....time riba adik, cam biasa la kakak, tunjuk kuasa dia yg nk memerintah agar dia yg brada ngan aku dn hubby, bukannya adik..amboi....kesian adik, mujur la adik ni kecik lg, klu da besar ckit, mesti riuh umah ngan jerit pekik dua bradik ni..yg nk trgelaknya, ble mlm aku kemaskan tmpt tido adik,nk letak dlm kelambu berzip, lepas tu aku p angkat adik dlm buai...tup..tup kakak yg dpt dlu, tersengih2 dlm kelambu..pah aku ckp la tu tmpat adik, kakak tido la sblh abie, hemmmm buat prabih air liur je ckp, dia bukannya nak, dia lak suh adik tido sblh abie, dia nk tido dlm kelambu, siap ckp lg klambu tu dia punya..mmg la ms dia kecik dlu, tu klambu dia punya...adoi, susah tul la..esoknya lak, ble aku siap mandikan athirah dn nk pkaikan baju, sluar kecik si adik lak xde, kedian aku amik la yg kakak punya..si kakak plak, ble nmpk adik pkai sluar dia, mula la..."kakak tu".."kakak tu"..smbil tunjuk kt adik..pah aku ckp la, adik pinjam sluar kakak kejap ye, kesian adik, xde sluar...angguk la dia dlm keterpaksaan..nasib baik dia x merenggek mintak bukak balik...pg isnin kami bertolak balik kl, faqihah la org paling sronok, langsung xnk berjauhan ngan aku, asyik berkepit jer, ngan abie pn x nk...dlm keta pn x dokk diam, sllunya pantang naik keta, mula la tido, tp kali ni tido pn kejap je, yg lebihnya dok bercerita dn main...senang ati lihat dia happy...smpai je umah, ble nmpak mainan, abis dia selerakkan, gian kot sbb da lama x main...kedian masuk lak dlm bilik, dia bukak lak laci baju satu persatu, nk cr baju dia, padahal bj dia dn adik smuanya aku letakkan dlm almari bilik lain..kedian abie lak kuarkan mainan yg ada dalam kotak dlm bilik..abis satu ruang tamu ngan mainan dia...uihhhh sukanya dia..siap main masak2 lg.......mlm td pn dia tido lewat, sllunya x gini, myb dia x puas main..smua lampu da tutup pn, dia x tido lg, peluk aku la, tido ats bdn aku la,nk suh aku riba dia la, mcm2 lg.........dan.....saat yg ditunggu2 pn tiba...perkara yg paling aku geram ialah time kejutkan dia bangun tido..bukan main susah kejutkan dia, wlaupun mata ms pejam, tp kaki dok bergedik2 cam org mnyayi lak, ble pggil nama, buat dek jer, pusing sana pusing sini, bukannya nk bangun pn..ble aku ckp nk tggal dia, cepat2 bukak mata dn senyum kt aku...eeeeeeeeeiiiii cubit2 pipi br tau..smpai je opis, aku terus hantar p taska, ble nmpk taska, dia tarik tgn aku nk p tmpat lain,x nk masuk..ble pujuk2 br la dia nak, nangis gak la kejap, tp lepas cikgu dia dukung, ok la...





7 ulasan:

  1. comeynya athirah dok tonggeng nk merangkak ek.. amalin dh merangkak, cuma dia duduk jer asik senget, x psl2 trbalik.. faqihah dok kl ek, sian adik tggal sorg kan..

    ReplyDelete
  2. insy mggu depan mami blk kg lg, balik amik athirah bw mai cni, nt dua2 ada kt sini...x sabar rs nk tggu time tu..

    ReplyDelete
  3. kejap besar ciq thirah ni..pejam celik dah bln lebih...merangkak pun cepat dari ciq qihah kan..

    ReplyDelete
  4. adakah muka ciq thirah mcm en zambri???lu pikir la sendiri...

    ReplyDelete
  5. hahahaha....ade ke muka en zamri??klu muka cam siti nurhaliza k,syeikh muzaphar k,sape2 yg glemer, ye la gak..

    ReplyDelete
  6. nt hantar nursery dua2...susah nk cr pngasuh

    ReplyDelete